مقاله آموزشی درمان پف زیر چشم

مقاله آموزشی درمان پف زیر چشم

اگر صبح خود را با تورم، قرمزی و پف زیر چشم آغاز می‌کنید، لازم است بدانید که تنها نیستید. پف زیر چشم، یکی از مشکلات بسیار شایع در ناحیه پوست اطراف چشم است که حدود 80 درصد از خانم‌ها به صورت مقطعی آن را تجربه می‌کنند. خوشبختانه، پف زیر چشم عموما بی‌ضرر است و بیشتر نوعی عارضه زیبایی به شمار می‌رود که نیاز به درمان خاصی ندارد. اما راهکارهای خانگی و ساده‌ای وجود دارد که می‌توانید به کمک آن‌ها تورم این ناحیه را کاهش دهید و ظاهر چشم‌های خود را بهبود ببخشید.

پف زیر چشم و علائم آن

پف زیر چشم که در اصطلاح علمی، تورم کیسه‌های زیر چشم نیز نامیده می‌شود یکی از شایع‌ترین معضلات پوست اطراف چشم است. البته این عارضه، معمولا در دسته معضلات زیبایی طبقه‌بندی می‌شود و به ندرت نشانه یک بیماری جدی است. از جمله علائم شایع پف زیر چشم، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • تورم خفیف و موقت
  • افتادگی و شل شدن پوست زیر چشم
  • احساس تجمع مایع در ناحیه زیر چشم
  • افزایش سیاهی دور چشم

در صورتی که با علائم غیر معمولی همچون سوزش، ریزش اشک و التهاب بیش از حد روبرو شدید، توصیه می‌شود در اولین فرصت به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

پف زیر چشم و علل ایجاد آن

پف زیر چشم، زمانی ایجاد می‌شود که ساختارهای بافتی و عضلات پشتیبان پلک ضعیف شوند. از استرس و بی‌خوابی تا افزایش سن و آلرژی، دلایل بسیاری برای ایجاد این پدیده در بازه‌های سنی مختلف وجود دارد. آشنایی با چرایی این اتفاق و یافتن عامل پف زیر چشم، نقش بسیار موثری در انتخاب راه درمانی مناسب دارد:

افزایش سن

با افزایش سن و ضعیف شدن ماهیچه‌ها و غشای نگهدارنده زیر پوستی در ناحیه زیر چشم، این بافت انسجام خود را از دست می‌دهد. همچنین، چربی‌هایی که به محافظت از ناحیه حساس دور چشم کمک می‌کنند، دچار افتادگی می‌شوند. به همین خاطر است که با بیشتر شدن سن، سر و کله پف چشم پیدا می‌شود و بیش از همیشه خودنمایی می‌کند. در چنین شرایطی، به کار بردن راهکارهای خانگی و ماسک‌های معمولی چندان تاثیری نخواهد داشت. بهترین راه برای کنترل پف چشم در اثر پیری، استفاده از راهکارهای کلینیکی و پزشکی است.

کمبود خواب

هنگامی که به اندازه کافی و در بازه زمانی مناسب نمی‌خوابید، الگوهای تنفسی که در چرخه خواب طبیعی دارید مختل می‌شود. این امر، اغلب با اختلال تنفسی و ایجاد الگوهای غیر طبیعی تنفس همراه است که باعث کاهش سطح اکسیژن خون می‌شود. بدن شما برای جبران اکسیژن از دست رفته، رگ‌های خونی را گشادتر می‌کند تا خون بیشتری به بافت‌های بدن منتقل شود. اتساع عروق خونی در ناحیه حساس دور چشم، اغلب با افزایش پف و سیاهی این ناحیه همراه است.

آلرژی

انواع آلرژی فصلی، حساسیت به انواع دارو، غذا، گرده و… یکی از علل اصلی پف زیر چشم به حساب می‌آید. آلرژی، زمانی ایجاد می‌شود که شما در معرض یک ماده آلرژن قرار بگیرید. این پدیده باعث آزاد شدن هیستامین به جریان خون و ایجاد التهاب و اتساع رگ‌های خونی می‌شود. با تورم رگ‌های خونی، ادم رخ می‌دهد و مایعات درون سلولی به بافت اطراف منتقل می‌شوند. این امر با علائمی همچون عطسه، سرفه، پف زیر چشم، تورم و قرمزی چشم‌ها همراه است.

ژنتیک

برخی افراد با چشم‌های پف کرد به دنیا می‌آیند و این ویژگی را از پدر و مادر خود به ارث می‌برند. اگر والدین یا خانواده درجه 1 شما با این عارضه دست و پنجه نرم می‌کنند، به احتمال زیاد شما هم آن را به ارث برده‌اید.

شرایط پزشکی

در کنار تمام شرایط فیزیولوژیکی و طبیعی، برخی دلایل پزشکی نیز وجود دارند که با پف زیر چشم همراه هستند:

  • بلفاریت: التهاب پلک
  • شالازیون: گرفتگی غدد در ناحیه پایه مژه
  • بیماری مزمن کلیه: از دست رفتن عملکرد طبیعی کلیه به مرور زمان
  • ورم ملتحمه: التهاب یا عفونت پوشش داخلی کره چشم که اغلب با تورم و قرمزی همراه است.
  • رتینوپاتی دیابتی: از عوارض چشمی است که افراد مبتلا به دیابت با آن مواجه می‌شوند.

 

درمان پف زیر چشم در خانه

مواجه شدن با پف زیر چشم، یکی از بدترین اتفاقاتی است که بعد از بیدار شدن ممکن است با آن روبرو شویم. فرقی نمی‌کند پف چشم‌هایمان به خاطر رژیم غذایی ناسالم رخ داده باشد یا بد خوابی و گریه کردن. تنها چیزی که در این موقعیت به آن احتیاج داریم، راهکاری سریع و ساده برای کنترل و پوشاندن پف زیر چشمانمان است:

چای کیسه‌ای خنک

یکی از گزینه‌های بسیار موثر برای کنترل و درمان پف زیر چشم در خانه، استفاده از چای کیسه‌ای است. چای، منبعی فوق العاده از انواع مواد آنتی اکسیدان و کافئین است. مواد آنتی اکسیدان، استرس اکسیداتیو و فعالیت رادیکال‌های آزاد سلولی را کنترل می‌کنند. در نتیجه، مانع از ایجاد چین و چروک پوستی و مشکلاتی از قبیل پف و سیاهی زیر چشم می‌شوند.

از طرفی، کافئین موجود در چای با تقویت خونرسانی بافت پوست، به کاهش پف زیر چشم کمک می‌کند. برای بهره‌مند شدن از تمام این مزایا، کافی است دو چای کیسه‌ای دم شده را در پلاستیک تمیزی بسته‌بندی کنید و برای 30 تا 40 دقیقه در فریزر بگذارید. سپس کیسه‌های خنک شده را روی چشمانتان قرار دهید و 15 تا 20 دقیقه صبر کنید تا متوجه معجزه این راهکار بشوید.

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.